Leverans & Retur

Webshopen innehåller ett begränsat antal produkter ur vårt totala sortiment.

Ring vår websupport om produkter du inte hittar: 08-673 33 23

Utlandsleveranser: Ring vår support för info: 08-673 33 23


Fraktbolag: Vi anlitar både POSTNORD och DHL för frakt. Du har möjlighet att i din beställning påverka vårt val av fraktbolag. Du kan ange som önskemål vart du vill ha din försändelse skickad, välj i sådana fall DHL. Vi kan dock inte garantera att DHL fullföljer önskemålet om ditt utlämningsställe är fullt. OBS! DHL levererar EJ till Box-adresser.


      



Avisering: Efter avslutat köp erhåller kunden en orderbekräftelse via e-post. Kunden ansvarar för att kontrollera att adressuppgifter och beställningens innehåll överensstämmer. Om kunden inte erhållit en orderbekräftelse inom 30 minuter efter avslutat köp ombeds kunden kontakta Örtagubben support: 08-673 33 23. Glöm inte att kolla din skräpkorg. Inrikes Paket Weborder över 300kr inom Sverige är fraktfri. Vi debiterar 49 kr i frakt för order under 300 kr. Samma villkor gäller telefonorder. Gäller även företag. Örtagubben levererar till länder inom EU till en kostnad av 99 kr. Leveranstid: Normalt får Du Dina varor inom 2-4 dagar. Det kan dock dröja längre om en vara är slut och vi väntar på den. Vi delar inte upp en order i flera leveranser.

Transportskador: Paket eller varor som skadats, anmäles av kunden direkt till PostNord eller direkt till den som du kvitterar ut paketet av. Ring vår support och tala om vad som hänt: 08-673 33 23.

Reklamationer: Reklamation skall ske inom skälig tid från den tidpunkt då skada eller fel upptäcks. Är det yttre emballaget skadat skall reklamation ske när försändelsen hämtas ut. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Kunden skall kontakta Örtagubben innan reklamation sker (kundtjänst nås på [email protected]). Reklamationer hanteras av Örtagubbens kundtjänst vid kontoret på Odengatan 37, 11351 Stockholm. Vid godkänd reklamation står Örtagubben för frakt och returfrakt. Om reklamationen inte godkänns står kunden för returfrakt. Rätten till reklamation upphör enligt lag 3 år efter att kunden tagit emot varan eller efter det att utgångsdatum har passerats. Om du inte skulle känna dig nöjd med vår hantering kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) eller EU-kommissionen för en tvistlösning: http://ec.europa.eu/odr

Returkostnader: Vem av konsumenten eller nätbutiken som skall stå för returkostnaden bestäms av orsaken till returen. Konsumenten skall betala eventuella returkostnader i de fall konsumenten utnyttjar ångerrätten. Nätbutiken skall betala eventuella returkostnader för retur av reklamerad produkt.

Ej uthämtat paket: När ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via brev, e-mail eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om kunden inte hämtar ut sin beställning och den skickas åter till Örtagubben debiteras kunden för kostnader gällande frakt, returfrakt, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften är 150 kr. Fakturering sker av Klarna AB. Liggetiden hos PostNord är 14 dagar. Öppet köp och Ångerrätt: Som kund har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan, eller vid delleveranser för samma beställning, när du tagit emot den sista varan för beställningen. Ångerrätten gäller dock p.g.a. hälso- och hygienskäl endast om förseglingen eller plomberingen på förpackningen inte brutits vid retur av livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter. Skönhetsprodukter utan emballage och böcker returneras ej. Ångerrätten gäller inte heller produkter märkta med kort datum eller utgånget datum.

Hur Ångerrätten nyttjas: För att utnyttja ångerrätten ska kunden meddela Örtagubben inom tiden för ångerrätt och stå för returkostnad. Varorna ska skickas tillbaka i ursprungligt skick, och kopia på följesedel eller faktura skall bifogas där kunden markerar vilka varor som returneras. Du kan även använda dig utav en standardblankett för ångerrätt som tagits fram av Konsumentverket och den nås här. Om varan returneras i förändrat skick, som beror på att kunden hanterat varan i större omfattning än som kan anses vara nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Örtagubben rätt att göra ett prisavdrag avseende den värdeminskning som det medfört på produkten, vilket minskas från summan för återbetalning till kunden. Om varorna inte ankommit till Örtagubben 14 dagar efter meddelande om ånger, anses kunden ha accepterat köpet. Återbetalning till kund: Örtagubben återbetalar köpeskillingen, minskat med eventuella prisavdrag för värdeminskning enligt ovan, inom 14 dagar efter att Örtagubben mottagit ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten, men tidigast när varan kommit bolaget tillhanda eller kunden visat att varorna sänts åter till Örtagubben. Återbetalning sker med samma betalsätt som kunden använt vid köpet, om inte annan överenskommelse sker med kunden. Vi löser inte ut ofullständigt frankerade försändelser och återbetalar inte fraktavgifter.