KÖPVILLKOR

Köpvillkor 2018-06-14 Köpvillkor enligt gällande svensk köplag. Ingen försäljning till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillåtelse.

VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER  Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen PUL. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter. I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Integritetspolicy.

I korthet kan vår Privacy policy beskrivas på följande sätt:  Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig. Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får PostNord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring. Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt. Om du anger att du vill ta emot vårt nyhetsbrev så använder vi ett externt system för det. Läs mer på vår sida för Integritetspolicy. Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på info@ortagubben.se

Webshopen innehåller ett begränsat antal produkter ur vårt totala sortiment. Ring vår websupport om produkter du inte hittar: 08-673 33 23
Utlandsleveranser Ring vår support för info: 08-673 33 23
Lägsta ordergräns 100 SEK Om ordersumman understiger 100 SEK går köpet ej att genomföra. Anledningen är att våra fraktkostnader är högre än vinsten på köp under 100kr.

Betalsätt Klarna Checkout: Kort, Bank, Faktura eller Avbetalning. Faktura är förvald betal-metod, men du kan välja att ändra betalmetod EFTER att du tryckt på SLUTFÖR KÖP. Vi bekräftar automatiskt din beställning med e-post – det är därför viktigt att du skriver rätt e-mail adress när du fyller i Din order i kassan.

Telefonbeställning endast mot Kortbetalning. Du lämnar endast kontonumret och expire date till oss, INTE den 3-siffiga koden på baksidan. Det är precis som att Kortbetala i våra butiker. Ring oss om något är oklart så hjälper vi dig.

Fraktbolag Vi anlitar både POSTNORD och DHL för frakt. Du har möjlighet att i din beställning påverka vårt val av fraktbolag. Vi kan dock inte garantera att ditt önskemål går igenom. Generellt skickar vi lätta försändelser (max 3kg) med PostNord, och tyngre försändelser (paket över 3kg) med DHL eller PostNord. OBS! DHL levererar EJ till Box-adresser.

Avisering Efter avslutat köp erhåller kunden en orderbekräftelse via epost eller SMS. Kunden ansvarar för att kontrollera att adressuppgifter och beställningens innehåll överensstämmer. Om kunden inte erhållit en orderbekräftelse inom 30 minuter efter avslutat köp ombeds kunden kontakta Örtagubben support: 08-673 33 23

Inrikes Paket Weborder över 300kr inom Sverige är fraktfri. Vi debiterar 49 kr i frakt för order under 300 kr. Samma villkor gäller telefonorder. Gäller även företag.

Utrikes Paket Örtagubben subventionerar en stor del av fraktkostnaderna även till andra länder. Ring vår support för info: 08-673 33 23

Leveranstid Normalt får Du Dina varor inom 2-4 dagar. Det kan dock dröja längre om en vara är slut och vi väntar på den. Vi delar inte upp en order i flera leveranser.

Transportskador Paket eller varor som skadats, anmäles av kunden direkt till Posten eller direkt till den som du kvitterar ut paketet av. Ring vår support och tala om vad som hänt: 08-673 33 23

Reklamationer Reklamation skall ske inom skälig tid från den tidpunkt då skada eller fel upptäcks. Är det yttre emballaget skadat skall reklamation ske när försändelsen hämtas ut. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Kunden skall kontakta Örtagubben innan reklamation sker (kundtjänst nås på info@ortagubben.se). Reklamationer hanteras av Örtagubbens kundtjänst vid kontoret på Odengatan 37, 11351 Stockholm. Vid godkänd reklamation står Örtagubben för frakt och returfrakt. Om reklamationen inte godkänns debiteras kunden 49 kr för frakt åter till kund. Rätten till reklamation upphör enligt lag 3 år efter att kunden tagit emot varan eller efter det att utgångsdatum har passerats. Om du inte skulle känna dig nöjd med vår hantering kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) eller EU-kommissionen för en tvistlösning: http://ec.europa.eu/odr

Returkostnader Vem av konsumenten eller nätbutiken som skall stå för returkostnaden bestäms av orsaken till returen. Konsumenten skall betala eventuella returkostnader i de fall konsumenten utnyttjar ångerrätten. Nätbutiken skall betala eventuella returkostnader för retur av reklamerad produkt.

Ej uthämtat paket När ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om kunden inte hämtar ut sin beställning och den skickas åter till Örtagubben debiteras kunden för kostnader gällande frakt, returfrakt, postförskott, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften är f.n. 150 kr. Fakturering sker av Klarna AB.  Tänk på att liggetiden på Posten har förkortats till 14 dagar!

Öppet köp och Ångerrätt Som kund har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan, eller vid delleveranser för samma beställning, när du tagit emot den sista varan för beställningen. Ångerrätten gäller dock p.g.a. hälso- och hygienskäl endast om förseglingen eller plomberingen på förpackningen inte brutits vid retur av livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter. Ångerrätten gäller inte heller produkter märkta med kort datum eller utgånget datum.

Hur Ångerrätten nyttjas För att utnyttja ångerrätten ska kunden meddela Örtagubben inom tiden för ångerrätt för att erhålla returfraktsedel innan varorna skickas åter till Örtagubben. Om kunden inte använder erhållen returfraktsedel ska kunden själv bekosta returfrakten. Varorna ska om möjligt skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i ursprungligt skick, och kopia på följesedel eller faktura skall bifogas där kunden markerar vilka varor som returneras. Du kan även använda dig utav en standardblankett för ångerrätt som tagits fram av Konsumentverket och den nås här. Om varan returneras i förändrat skick, som beror på att kunden hanterat varan i större omfattning än som kan anses vara nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Örtagubben rätt att göra ett prisavdrag avseende den värdeminskning som det medfört på produkten, vilket minskas från summan för återbetalning till kunden. Om varor som inte omfattas av ångerrätten returneras till Örtagubben och kunden vill få produkten åter skickad till sig debiteras kunden 49 kronor i fraktkostnad för detta. Om kunden inte hör av sig om nytt utskick inom 30 dagar förverkas rätten till produkten som kasseras.

Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Om varorna inte ankommit till Örtagubben 14 dagar efter meddelande om ånger, anses kunden ha accepterat köpet. Om man väljer att returnera en eller flera produkter vid kampanjköp där en produkt följt med på köpet så ska även gratisprodukten returneras tillbaka i oöppnat/ursprungsskick. Om man väljer att behålla gratisprodukten kommer vi skicka ut en faktura på produktens värde.

Återbetalning till kund Örtagubben återbetalar köpeskillingen, minskat med eventuella prisavdrag för värdeminskning enligt ovan, inom 14 dagar efter att Örtagubben mottagit ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten, men tidigast när varan kommit bolaget tillhanda eller kunden visat att varorna sänts åter till Örtagubben. Återbetalning sker med samma betalsätt som kunden använt vid köpet, om inte annan överenskommelse sker med kunden. Vi löser inte ut ofullständigt frankerade försändelser och återbetalar inte fraktavgifter.

Prisskillnader Prisskillnader på produkter kan finnas mellan denna webshop och våra butiker i Stockholm. När ett pris är lägre eller högre på webshopen beror det oftast på att vi inte hunnit uppdatera priset.

Cookies Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

Tack för att Du har läst villkoren!
Det kan bespara både Dig och oss onödiga utgifter och andra bekymmer.
Därför får du denna vackra bukett röda rosor!

Mvh Bengt-Åke Gärdlund, vd Örtagubben AB