ÖVERVIKT

Sedan trettio år tillbaka går en ”epidemi” över en stor del av världen: människor blir allt tjockare. I USA lider var femte person av fetma eller svår övervikt. I Sverige, där läget är något bättre, är omkring en halv miljon människor feta och två och en halv miljoner överviktiga. Men det är nog bara bland Sumobrottare som övervikt anses som något positivt, även om de dör tidigt, redan vid 35-40 års ålder. Och då är de ofta förmögna…

Förr var övervikt något som drabbade människor i medelåldern. I dag lider även barn av fetma med de följder det får för deras hälsa och utveckling. Bland medelålders svenskar är övervikt och fetma mer regel än undantag. Nu är över hälften av alla svenska män mellan 45 och 64 år överviktiga.

De senaste tjugofem åren
 har något förändrats som gör att allt fler blir överviktiga i rasande snabb takt. Balansen mellan den energi vi tar in och den vi förbrukar har rubbats. Vi äter mer än vi behöver för det liv vi lever. I människans historia har förmodligen överflöd av mat, särskilt av fet, sockerrik och därmed mycket energirik föda, varit sällsynt. Vår kropp är rustad att möta svält men inte att leva i överflöd.

Dagens livsstil 
skiljer sig på många sätt från gårdagens. Förändringarna kan var för sig eller tillsammans öka risken för att drabbas av övervikt och fetma. En rad förändringar kan ha bidragit till fetmaepidemin:

– Vi är mindre fysiskt aktiva. Det moderna livet är orörligt med bil, hiss och apparater för många vardagssysslor.
– Medan vi sitter kan vi stoppa i oss både mat, godis, söta drycker och alkohol.
– Vi har tillgång till mat dygnet runt.
– Vi äter allt mindre hemlagad mat och allt mer ute på matställen.
– Vi äter ofta oregelbundet och tappar därför kontrollen över ätandet.
– Vi stressar. Stressen ger sämre matvanor och försvagar kroppens normala hunger- och mättnadssignaler. Men
fetma beror förmodligen inte bara på livsstilen utan också på annat, till exempel ärftlighet, dels via generna, dels
via de mat- och motionsvanor som vi får med oss hemifrån.
– Vissa människor är spontant mindre rörliga.
– Alla kan inte kompensera ett stort skrovmål ena dagen med att äta mindre nästa dag.
– Somliga läkemedel kan ge snabb viktuppgång, bland annat vissa mediciner mot psykisk sjukdom.
– Svåra sociala och ekonomiska villkor tycks öka risken för fetma.

Fetma kommer inte över en natt.
 Den smyger sig på. En extra smörgås varje kväll kan räcka. Ett kilo uppåt per år blir tio på ett decennium – en slank 20-åring blir en tjock 40-åring! Hos den som väl blivit överviktig tycks kroppen försöka behålla sin nya vikt. Den bevarar gärna fettdepåerna, trots att de gör skada. Varför det är så vet vi ännu inte. Vi kan bara konstatera att människokroppen inte är anpassad till den moderna livsstilen. Den är snarare gjord för det liv som människan levde när det krävdes mer fysisk aktivitet och när tillgången på föda var knapp och varierande.

Även om det kan vara svårt
 att gå ned i vikt så är det många människor som lyckas göra det. Det finns många metoder som kan vara effektiva.

Ändrade matvanor och motion
 är det bästa sättet att gå ner i vikt. Det viktigaste är att ställa om ämnesomsättningen och det gör man genom att ändra kosten. Orsaken är för mycket raffinerade kolhydrater. Att enbart äta mindre mängd kalorier och fett och att motionera mer fungerar inte. Att öka mängden proteiner och bra fett är det snabbaste sättet.

Vi behöver äta tre måltider om dagen och ett till tre mellanmål. En bra frukost på morgonen, lunch mitt på dagen och middag sen eftermiddag eller tidig kväll är en bra fördelning. Däremellan kan man behöva mellanmål som kan vara en frukt. Genom att sprida maten över dagen ger du kroppen möjlighet att tillgodogöra sig det du äter på bästa sätt och du blir mindre trött och sugen mellan måltiderna.

För att gå ner i vikt
 måste man göra av med mer energi än vad man får i sig genom mat och dryck. Genom att röra på sig mer förbrukar man mer energi. Det krävs inte hård träning, även måttlig fysisk aktivitet gör att man får bättre kondition och ökar kroppens förbränning. Fysisk aktivitet ger också många andra positiva effekter, till exempel ett starkare skelett och minskad risk för skador.

Förutom
 motion och en radikal förändring av matvanorna finns det även andra hjälpmedel som kan göra viktminskningen effektivare. Här presenterar vi några av de produkter som vi har goda erfarenheter av och som kan hjälpa till när du vill gå ner i vikt.

Visar alla 9 resultat