PROTEINER

Proteinerna finns i alla kroppens vävnader, och är bland annat det material som bygger upp kroppens celler. Dessutom består hormoner, enzymer och viktiga delar i immunförsvaret av protein. Protein utgör därmed en viktig komponent i kroppen och spelar en roll för såväl cellernas uppbyggnad som hela kroppens funktion.

Protein byggs upp av ett 20-tal aminosyror varav 8 regelbundet måste tillföras genom maten eftersom kroppen inte själv kan framställa dem.

Förutom i musklerna
 kan inte protein i nämnvärd omfattning lagras i kroppen. Ett för högt proteinintag leder inte till ökad uppbyggnad av proteinrika vävnader och är därför ingen garanti för ökad muskeluppbyggnad. Grundförutsättningen för muskeluppbyggnad är fysisk träning. Effekten av träningen beror dels på kostens innehåll av protein, dels på om kroppen är i energibalans (när kroppens energibehov täcks av energiintaget via maten). Proteinet i kosten kommer från vegetabiliska livsmedel (spannmål, potatis, ärter och bönor) och animaliska livsmedel (kött, mjölk, fisk, ägg).

Animaliska livsmedel innehåller essentiella aminosyror i sådan mängd att det är tillräckligt för kroppens behov medan många vegetabiliska livsmedel inte gör det. Men vegetarianer och veganer kan genom att äta välplanerat och varierat få fullt tillräcklig mängd essentiella aminosyror i sin kost.

Rekommenderat dagsintag av protein för en vuxen är ca 0,8 g per kg kroppsvikt, vilket motsvarar 50 till 60 g per dag. Proteinintaget i svensk kost motsvarar i genomsnitt ca 90 g per dag. En tredjedel av proteinet i kosten kommer från mjölk och mejeriprodukter, en tredjedel från kött, fisk och ägg samt en fjärdedel från bröd och spannmålsprodukter.